Dag 4 Steenslag en roest verwijderen voorzijde
Dagje 4, helaas zonder main man Pascal, die lag vandaag ziek op bed.
Zoals te zien is door de jaren flink wat steenslag ontstaan op de voorkant van Gunther.
De meeste plekjes zijn oppervlakkig, een paar plekken zijn veranderd in ware rotte plekken.
De dag begon dus met het weg slijpen van de rotte plekken. Slijp altijd ruim weg want vaak is er onder de lak ook roest rondom de rotte plek. Kost niks meer, net zoveel werk en scheelt ellende op de korte termijn.
Omdat ik er met de haakse slijper slecht bij kon heb ik het gehele deel er uitgeslepen. Het bovenste stuk was nog helemaal gaf en dus heb ik dit er weer eerst in gelast. Om het netjes uit te lijnen zijn er speciale tools in de handel, geen idee meer hoe ze heten maar ze zien er zo uit.
Je kan hiermee twee stukken plaatwerk super netjes uitlijnen en na het hechten las je de boel gewoon helemaal af.
Nadat het plaatwerk op de plek was gelast heb ik de lasnaden netjes weg geslepen met de haakse slijper en heb ik de achterkant van de las afgestreken met carroserie kit. Dit voorkomt dat er lucht en vocht in aanraking komt met het onbehandelde staal.
Vervolgens heb ik met een clean en strip schijf de hele voorkant ontdaan van de lak zodat alle steenslag roest en de lak is verwijderd.
Vervolgens nog even in de menie en klaar is kees.