Ter adoptie: VW T25 luchtgekoeld origineel Westfalia

“the Joker”

IMAG185120150912_133846


Specs:
Merk: VW
Model: T3
Motor/transmissie: 2000cc/ 4 versnellingen
Bouwjaar 1982
Slaapplek 4 personen
Zitplaats 4 personen
Max. snelheid: 120km/h
Geadviseerde snelheid 100km/h

Overige info:

Omdat ik besloten heb om te stoppen met de verhuur en me hoofdzakelijk nog wil richten op het opknappen van “oldskool campers” verkoop ik deze super mooie VW bus. Ik heb de bus in 2015 aangeschaft met het oog op “opknappen en verhuren”. Van verhuren is het eigenlijk nog niet veel gekomen omdat er best veel tijd is gaan zitten in het in ere herstellen van al dat moois. Wat is er allemaal gebeurd? via deze link krijg je een redelijk beeld van de verschillende werkzaamheden, en is ook te zien dat het niet (meer) een dicht geplamuurde roestbus is zoals ik hem zelf wel kocht (zo bleek later).

Eerst even over de camper, hij is helemaal compleet met fietsenrek, potjes/pannetjes, luifel, imperiaal, alles wat de huurders er ook bij kregen. Het interieur is helemaal origineel en werkend, (koelkast op 220V/ 12V en gas). Standkachel op benzine, goeie geluidsinstallatie, moderne radio met mp3 aux cd. Je waant je helemaal in de 80s met deze bus, met het oldskool bruine interieur van de beginjaren, mijn persoonlijke favoriet

Dan wat betreft de renovatie:

Eerst hebben we de bus ontdaan van alle gekke blaasjes en dergelijke en kwamen we achter de werkelijke staat van de bus, de op het oog onschuldige blaasjes bleken grote dichtgesmeerde roestnesten. Dat is wat Oldskool Campers dan ook onderscheid van de handelaar. Alles wat slecht is hebben we er uit geslepen en vervolgens voorzien van nieuw plaatwerk, waaronder: binnenzijde wielkast voor links en rechts (bekende T3 roestplek) Nieuwe spatborden, voor en achter, nieuwe achterhoeken, nieuw plaatwerk t.p.v. de luchtinlaat bij de motor (accu plek bij t2), onderzijde B stijlen. Nieuwe remcilinders achter, nieuwe handremkabel, en nog veel meer klein technisch werk, bonnen wel aanwezig voor de geïnteresseerde  (kosten nog moeite gespaard)

Vervolgens het interieur voorzien van nieuwe stoffering op de wandpanelen, en zijn de voorstoelen opnieuw gevuld en gestoffeerd. nieuw tentdoek op het hefdak. Vervolgens alles voorzien van een nieuw kleurtje (gerold). Indien hij niet verkocht wordt voor de gewenste prijs wordt hij  weer voorzien van de originele beige kleur (binnenkant is nog in deze kleur).

Na er zelf mee op proefvakantie te zijn geweest in 2015(noorwegen, aanrader zie site, voor impressie) kwamen we er achter dat de motor ook niet helemaal lekker was dus in de winter van 2016 is de motor compleet gereviseerd, en dan niet een paar nieuwe keringen, maar “the hole lot” (bonnen van alle onderdelen aanwezig). Waaronder, nieuwe koppen (AMC) nieuwe nokkenas (webcam) nieuwe nokvolgers (webcam/hydraulisch is onderhoudsarm)) nieuwe stoterstangen, nieuwe cilinder/zuigerset, nieuwe hoogvermogen oliepomp (meillink) nieuwe brandstofpomp, nieuwe bobine, bougies, bougiekabels, nieuwe carburateurs (brosol), vervolgens is hij op de bank bij hotrod (doesburg) geweest (rapport aanwezig)en was hij klaar voor de verhuur. We zijn er zelf in de zomer van 2017 mee naar Frankrijk geweest, en dat ging super. Hij is slechts  één weekend verhuurd geweest, omdat ik hem achter de hand wilde houden voor het geval van uitval van de andere bussen, en ik er eigenlijk gewoon te zuinig op was om hem te verhuren. Mensen die wel eens een 2.0 (CU) gereviseerd hebben op dit niveau snappen waarom je op een gegeven moment wat terughoudend wordt met “uitlenen”. Bonnen van de revisie bij elkaar gaan over de €3500 (voor alleen de materialen).

Mijn nieuwe voornemen van dit jaar is om te stoppen met de verhuur en alleen nog te doen wat ik echt leuk vind (qua oldskool campers) en dat is het opknappen van vergane glorie. En omdat ik dus wat afscheid moet gaan nemen van wat “kindertjes” heb ik besloten om ook deze mooie jongen naar een nieuw baasje te laten gaan.

Ik hoor je denken, zijn er ook nog minpunten… nou momenteel zit er in de raamsponning van de achterklep nog wat roest, maar is nog niet door geroest, maar moet op termijn wel een keer wat mee gedaan worden, en bij de overgang van de bumper op het front hebben we ook veel narigheid weggestraalt, maar vervolgens gewoon nietjes in de lak gezet (zonder plamuur, what you see is what you get). Eventueel kan ik dit in opdracht gewoon herstellen, maar als je zelf handig bent, of je denkt: doen we wel als het een keer echt nodig is, dan kan je het natuurlijk ook gewoon tegen die tijd doen.

De prijs moet nog bepaald worden, maar zal zo rond de €19.000 komen te liggen (na gereedkomen laatste werkzaamheden)

De bus is momenteel 40mm verlaagd, hij kan ook zonder meerkosten op de originele hoogte teruggezet worden, en dan zijn ver verlagingsveren voor mij.

De bus heeft nog wel even APK, maar omdat ik zeker wil weten dat alles in orde is ten tijde van de verkoop, krijgt hij gewoon 2 jaar verse APK.

Voor een deel van de werkzaamheden (ik heb niet alles gedocumenteerd, maar wel de belangrijke dingen zoals, waar zat de rottigheid, en hoe is het opgelost) kan je en kijkje nemen op (in niet chronologische volgorde)

https://www.oldskoolcampers.nl/category/restauratie-the-joker/

Dan nog even wat tips voor T3 aankopers,

1) Ze roesten in principe allemaal op de naden (uiteindelijk), dus kijk ontzettend uit met “strak in de lak” zittende bussen, Want dikke kans dat over een jaartje of 3 a 4l je toch de naden weer moeten behandelen. Dus beter koop je een bus waarbij je ziet hoe erg de roest is. Een oude bus met nieuwe lak…. Ik ga tegenwoordig niet eens meer kijken (als er geen foto’s zijn van wat er onder zit). Bijvoorbeeld, deze bus, zag er strak uit, toen de vorige eigenaar hem kocht, en zij hebben hem 4 jaar gehad. Gaten in de carrosserie waren aan de binnenzijde afgeplakt met aluminiumtape, vervolgens een dikke laag plamuur er op, en strak in de lak. Kost je bij een beetje zwartwerker nog geen 1000 euro om te doen, en de bus lijkt als nieuw. Pure oplichterij!! Om dezeons reden rol ik de bussen ook gewoon met industrielak, en gebruik ik ook bijna tot geen plamuur.

2) met de ontwikkeling van alle regels omtrent diesels in de binnensteden zou ik mijn geld eerder steken in een benzine bus dan in een diesel (ombouw van diesel naar benzine, is goed te doen, (2x gedaan), maar gaat wel in de  uren zitten, maar als je handig bent en je hebt n beetje ruimte dan is het zelf te doen.

3) westfalia’s zijn erg gewilde bussen en niet echt waardevast (de prijzen stijgen bijna per jaar)

4) neem een kijkje op verschillende T3 liefhebbers groepen op bijvoorbeeld facebook, dit zijn warme communities waar fanatiekelingen je graag helpen met aankooptips/technische problemen

5) zorg dat je een plekje hebt waar je de bus kan stallen tijdens de pekelseizoenen, want ’t is echt te zonde om ze langzaam weg te laten roesten.

6) benzine bussen doen mee in de overgangsregeling dus maar €120,- pj belasting (niet rijden in december januari en februari, ik zou hem dan toch sowieso stallen)

7) benzine bussen lopen wel een stukje duurder, 1 op 8 rijdt deze ongeveer (vol bepakt op de snelweg met 90km/h)

8) is je budget wat minder ver rijkend dan deze bus, op T3 verkoophoekje vind je af en toe ook erg mooie deals langskomen!